Power Automate

Hvad er Power Automate og hvad kan det bruges til?

Med Power Automate kan du effektivisere, hvordan du arbejder, standardisere processer og reducere menneskelige fejl. Uden at kunne programmere.

Power Automate er en del af Microsofts Dynamics 365 værktøjskasse. Et værktøj – en platform – som gør det muligt for dig selv at opbygge automatiserede arbejdsprocesser.

Ved hjælp af den enkle brugervenlige platform kan du forbedre, automatisere og udvikle smartere måder at arbejde på, som f.eks. at automatisere tunge manuelle papirbaserede processer.

De automatiserede arbejdsprocesser har mange navne, men kaldes bl.a. også for kontorrobot, RPA (Robotic Process Automation) eller procesautomatisering med robotteknologi.

Hvad kan du bruge RPA / robotteknologi til?

Du kan vælge at automatisere dele af en opgave eller hele processer. Der skal blot være tale om regelbaserede og tilbagevendende rutineprægede arbejdsgange.

Brug f.eks. RPA / en kontorrobot til at erstatte besværlige ordre- og faktureringsprocedurer, eller andre langsomme, manuelle og papirbaserede arbejdsprocesser.

Power Automate kan med fordel bruges til godkendelser, dataindsamling og integrationer – selv med 3. parts produkter /apps.

Power Automate

Et eksempel på brug af RPA til at automatisere processer

Hvor det før krævede 3-4 ”fysiske” underskrifter på et dokument at godkende en sag, kan det med Power Automate klares langt hurtigere, fordi papiret ikke længere skal flyttes fysisk fra det ene skrivebord til det andet.

Med Power Automate kan der sendes en e-mail med anmodning om elektronisk godkendelse til alle relevante personer. Når alle godkendelserne er registreret, genereres og sendes der automatisk et svar. Power Automate kan også sættes op til automatisk at rykke for en godkendelse, hvis den ikke er kommet indenfor tidsfristen.

Power Automate

Fordelene med en RPA / procesautomatisering:

  • Eliminerer rutinearbejde

  • Minimerer fejlindtastninger

  • Afkorter processer – det tager kortere tid at behandle og give svar

  • Frigører tid til vigtigere opgaver

Hvordan kommer du i gang med at bruge Power Automate?

Det kræver som sagt ingen erfaring med kode eller programmering at komme i gang med Power Automate.

Power Automate er en integreret del af Microsoft Dynamics 365.

Power Automate

Identificer de relevante opgaver og processer, som du gerne vil automatisere. Husk det giver mest værdi at vælge regelbaserede, rutineprægede, tilbagevendende arbejdsopgaver.

Opsæt en procesbeskrivelse f.eks. ved hjælp af et flowdiagram.

Implementer processen ved hjælp af Power Automate.

Har du bruge for hjælp til at identificere relevante arbejdsgange, så skriv eller ring til os.

Processen

Når opgaverne/processerne er identificeret, starter du med at opsætte flows i Power Automate.

Flows er byggestenene til automatisering af arbejdsgange i Power Automate.

Inden for Power Automate er der tre forskellige typer flows:

Cloud flows

Desktop flows

Forretningsprocesforløb

Cloud flows

Cloud flows giver dig mulighed for at automatisere arbejdsgange mellem moderne (API) cloudbaserede tjenester.

Ved hjælp af digital procesautomatisering (DPA) giver cloud flows dig mulighed for at bygge automatiseringen med hundredvis af connectors/forbindelser. Cloud flows oprettes ved hjælp af et intuitivt designværktøj i Power Automate. Her kan du se dine automatiseringer med det samme.

Power Automate indeholder også tusindvis af forudbyggede skabeloner til cloud flows, som du kan tage udgangspunkt i. Det er nemt og hurtigt at forbinde mange forskellige apps og tjenester – herunder også 3. parts produkter.

Power Automate

Desktop flows

Desktop flows giver dig mulighed for at automatisere arbejdsgange mellem moderne (API) cloudbaserede tjenester og ældre (ikke-API) systemer.

Ved hjælp af robot-procesautomatisering (RPA) gør desktop flow det muligt at automatisere de handlinger (UI – som f.eks. museklik og tastaturindtastninger), som du foretager på dit skrivebord ved hjælp af en intuitiv, træk-og-slip visuel designer.

Power Automate indeholder også en lang række forudbyggede handlinger, som du kan bruge.

Du kan med fordel bruge skrivebords- og weboptageren til at optage dine handlinger, som f.eks. museklik og tastaturindtastninger.

Når du er færdig, skal du blot klikke på “færdig”, og dine registrerede handlinger overføres til den visuelle designer.

Hvert desktop flow, du opretter, kan enten køres manuelt, udløses til at køre på et bestemt tidspunkt eller aktiveres af en udefra kommende handling fra f.eks et cloud flow.

Ved at bruge desktop flow sammen med dine cloud flows udvider du mulighederne for automatisering på tværs af din organisation.

Power Automate

Forretningsprocesforløb

Med forretningsprocesforløb kan du sikre, at brugerne angiver data konsekvent og følger de samme trin, hver gang de løser en bestemt opgave.

Med forretningsprocesforløb definerer du en række faser og trin. Hver fase indeholder et antal trin, som brugeren skal igennem for at opgaven er løst.

Det sikrer, at en tilbagevendende opgave håndteres fuldstændig ens hver gang, at man får alle nødvendige informationer og at regler overholdes.

Power Automate

Har du brug for råd og vejledning i forbindelse med enten identificering af relevante arbejdsgange, opsætning af flow eller vil du gerne vide mere om Power Atomate, så ring til os på tlf. 53 53 20 20, skriv til os på kontakt@vektus.dk eller udfyld nedenstående formular, så vender vi tilbage så hurtigt som muligt.

    Dit navn

    Din e-mail

    Dit telefonnr.

    Firma

    Emne

    Din besked

    * Vi behandler dine data med respekt, og giver dem ikke videre. Du kan til hver en tid kræve dem slettet. Se vores privatlivs – og cookiepolitik. Du finder linket nederst i footeren på hjemmesiden.

    Copyright © 2018 Vektus