Fra NAV til Business Central Cloud med Vektus som tryg samarbejdspartner
“Et komplekst projekt, som krævede overblik, struktur og en partner, vi kunne stole på.”
– Morten Nielsen, Økonomichef, Refa
– Morten Nielsen, Økonomichef, Refa
Refa er en virksomhed med en kompleks løsning. Med mange forskellige integrationer, lovkrav, og håndtering af personfølsomme data, var deres ERP-system langt fra standard.
“Vi har været Navision kunde i mange år. Vi startede med en Navision i 2005, som vi senere opgraderede til NAV 2009. Gennem årene har vi fået udviklet mange specialtilpasninger og integrationer, og det har gjort vores løsning både stærk – og kompleks,” forklarer Morten Nielsen, økonomichef hos Refa.
Det var derfor en stor beslutning, som der skulle tages tilløb til, da det blev tid til at opgradere til en Business Central Cloud-løsning.
“Vores faste Vektus-konsulent har fulgt os i mange år. Han har stået for størstedelen af vores tilretninger og integrationer, har en høj faglighed og kender både os og vores system til bunds. Så da vi besluttede at skifte til en Business Central Cloud-løsning, var det helt naturligt at gøre det sammen med Vektus.”
Projektet blev skudt i gang i maj 2024 med en række strukturerede workshops. I december samme år blev systemet testet, og i januar 2025 gik Refa i drift med deres nye Business Central Cloud-løsning.
“Hele processen har været præget af struktur og god opfølgning. Vektus har sørget for løbende styregruppe- og driftsmøder, som har gjort, at vi har kunnet bevare overblikket og følt os trygge hele vejen igennem processen.”
*Modelfoto
Som forventet i et ERP-projekt med Refa’s kompleksitet har der været bump på vejen.
“Vores løsning er kompleks. Det betød, at vi havde lidt udfordringer i forbindelse med de sidste tilretninger, tests og vores idriftstagning. Det er forventeligt i et komplekst projekt som vores. Det vigtigste er, hvordan man håndterer udfordringerne. Og her har Vektus, helt som forventet, været til stede og taget hånd om problemerne.”
En af de helt store gevinster ved skiftet til Business Central Cloud har været, at Refa nu er væk fra de mange gamle specialtilpasninger:
“I dag er langt de fleste af vores tilretninger erstattet med standardfunktionalitet i Business Central Cloud. Det betyder, at vi kan holde vores system opdateret og ikke længere hænger fast i en ældre løsning. Det er selvfølgelig en omstilling – især for brugerne – men de fleste kan allerede se fordelene.”
Refa er nu i drift med deres Business Central Cloud-løsning og ser frem til at færdiggøre de sidste integrationer.